تبیان، دستیار زندگی
زمانی: وضعیت اعزام مبلغ بین المللی فاجعه است/ مقابل وهابیت و الازهر باید احساس شرمندگی کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمانی: وضعیت اعزام مبلغ بین المللی فاجعه است/ مقابل وهابیت و الازهر باید احساس شرمندگی کرد

مبلغ

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ معاون بین الملل حوزه‌های علمیه در سومین همایش بزرگ حوزه و عرصه بین‌الملل با عنوان رسالت جهانی حوزویان که صبح امروزـ پنج‌شنبه ۱۳ اسفندماه ـ در مجتمع آموزشی امام کاظم(ع) قم برگزار شد با خیرمقدم حضور آیت‌الله العظمی سبحانی و آیت‌الله تسخیری به ارائه گزارشی از فلسفه و اهداف برگزاری این همایش پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: تنها دینی که حکمت الهی اقتضا می‌کرد هم جهانی شود و هم جاودانه دین اسلام بود.

وی با بیان اینکه ادیان گذشته فاقد ویژگی جاودانه و جهانی شدن بودند تصریح کرد: وقتی اراده الهی بر جهانی شدن دین اسلام حاکم شد این امر تحقق پیدا کرد.

معاون بین الملل حوزه‌های علمیه، طلاب و علمای حوزه علمیه را پرچمدار جهانی شدن دین اسلام عنوان کرد و افزود: متأسفانه در این زمینه کوتاهی شده و ما تعداد اندکی مبلغ تربیت کرده و اعزام کردیم و وقتی به رقبای وهابی و الازهری نگاه می‌کنیم احساس شرمندگی در پیشگاه خدا و حضرت ولی عصر(عج) می‌کنیم.

زمانی با مقایسه اعزام مبلغ از سوی وهابیت و الازهر با مبلغان حوزه علمیه گفت: دانشگاه الازهر تربیت استاد معارف اسلامی را برای دانشگاه های دنیا طراحی کرد و این پروژه را جدی گرفت و امروز در کمتر دانشگاه کره زمین می‌توان یافت که کرسی اسلام شناسی داشته باشد اما استاد فارغ التحصیل الازهر مشغول تدریس آنجا نباشد.

وی با طرح این سوال که ما از حوزه علمیه قم چند استاد به دانشگاه های دنیا اعزام کردیم و مشغول تدریس هستند؟ گفت: در زمینه زبان آموزی اولین مرکز تربیت مبلغ بین الملل و زبان‌دان را مسیحیت در سال 1323 میلادی تاسیس کرد و از آن زمان این کار ادامه پیدا کرده است.

معاون بین الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: مسیحیان تسلط بر زبان‌های عربی، فارسی، اردو، ترکی و انواع زبان‌ها را در دستور کار قرار دادند و ما هنوز خیلی عقب هستیم و تازه می‌خواهیم شروع کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره‌ به فرموده 20 سال قبل رهبر انقلاب در تربیت مبلغان اضافه کرد: مقام معظم رهبری آن زمان فرمودند که حوزه علمیه حداقل باید سه هزار مبلغ تربیت کند. ما تا امروز اقدام جدی انجام ندادیم و باید به این کوتاهی و غفلت اعتراف کنیم.

وی تاکید کرد: ما اکنون هفت هزار مبلغ نیاز داریم و این آمار باز هم پاسخگو نیست. وضعیت الان فاجعه است بدلیل اینکه تعداد اعزامی‌ها از حوزه علمیه قم تقریبا حدود 70 نفر است. یعنی هر صد میلیون نفر یک مبلغ! این نه معقول و نه قابل تحمل است. اعزام بسیار ناچیز و اندک.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان گفت: در طول این 35 سال ما حوزویان دچار غفلتی بزرگ شدیم، اینجاست که همتی لازم است هم فضلا و طلاب گرامی هم اساتید عالیقدر هم مسئولان محترم حوزه‌ها و مراجع بزرگوار نهضتی بزرگ ایجاد کنند برای تربیت مبلغان مسلط به نیازهای بین المللی و سپس اعزام گسترده در سطح جهان.

شایان ذکر است، سومین همایش بزرگ و نمایشگاه حوزه و عرصه بین الملل امروز با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله محمد علی تسخیری، حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران و حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه در مجتمع آموزشی امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

تجلیل از موفق‌ترین روحانیون فعال در عرصه بین‌الملل، تجلیل از خانواده شهدای روحانی مدافع حرم، پخش کلیپ‌های گزیده سخنان بزرگان و برپایی نمایشگاه فرهنگی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

در برگزاری سومین همایش بزرگ حوزه و عرصه بین‌الملل، نهادهای مختلف فرهنگی و تبلیغی از جمله؛ مجمع جهانی اهل بیت(ع)، خبرگزاری ابنا، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، جامعة المصطفی(ص) العالمیة، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) و سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی مشارکت داشتند.

...............
پایان پیام/ ۲۱۸


خبرگزاری اهل بیت (علیهم‌السلام) - ابنا - اخبار شیعیان و تشیع

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .